- 积分
- 1720
注册时间2012-4-16
参与分
技术分
精华
该用户从未签到
|
楼主 |
发表于 2013-4-3 16:45
|
显示全部楼层
Practical katanaEen katana zonder poespas, plain and simple. Als je niet te veel geld uit wilt geven is het een mooie manier om een shinken (echt zwaard) te bezitten. De prijs is relatief laag doordat er geen gebruik is gemaakt van authentieke constructie methoden en materialen. De tsuka (handvat) zit bijvoorbeeld vast gelijmd, waardoor het zwaard niet demonteerbaar is. De tang kun je dus niet reinigen en fittingen kun je niet vervangen. De samé en menuki zijn van plastic wat ook kosten besparend is. De tsuka ito (touw rondom het handvat) is van suède.
Maar de grootste besparing is gemaakt om het lemmet. Deze is vrij dun en heeft geen bo-hi (groeve), maar wel een authentiek (doch simpele) Hamonlijn en een spiegelpolijsting aan de rug zijde. Dat is iets wat niet alle katana's in deze prijsklassen hebben en is uniek van Paul Chen.
De practical is uitgevoerd in een antiek design, dat na verloop van tijd verdwijnt. Of te wel, de verf slijt van de fittingen. Persoonlijk had die hele antieke look niet gehoeven, dus ik heb er geen problemen mee. De saya (schede) is diep zwart gelakt en bevat shitodome: deel waar het touw, sageo, rond de saya, door heen gaat, gek genoeg hebben mijn Practical Plus Wakizashi en Practical Tanto dit niet.
De tsuka ito, de samé en menuki zijn om deze practical vervangen. Zo kun je hem toch nog persoonlijk maken. Het verdwijnen van de antieke look is helaas niet duidelijk te zien op de foto, maar onderaan vind je een vergelijking tussen de PK, PPW en PT, hier zie je duidelijk kleurverschil tussen de PK en PPW tsuba en fittingen.
Practical plus wakisashiIn vergelijking met de practical katana een hele verbetering. Hetzelfde zal opgaan voor de Practical Plus katana. De Plus is uitgevoerd met echt roggehuid en is visueel mooier dan de Practical door het bloemen motief op de fittingen, de sunburst tsuba en langere tsuka. Maar grootste verschil is dat de Plus demonteerbaar is, het lemmet is iets dikker en de hamon is prominenter aanwezig.
Maar ook hier vervaagt de antieke look, terwijl ik het zwaard nog maar kort heb. De ito is kunstmatig leder wat nauwelijks zweet van de handen opneemt, waardoor de grip slechter is. Voordeel is dat de kleur wel mooi zwart blijft. De saya is met structuurverf afgewerkt. De polijsting is hetzelfde als bij de practical.
Practical TantoEen zeer betaalbare tanto. Voor de tanto geldt hetzelfde als de katana: plain and simple. Dat is wat mij juist trekt aan deze tanto. Hij heeft geen tsuba, de samé is plastiek en heeft geen versieringen. De menuki is van metaal en het (vrij korte) lemmet heeft een mooie hamonlijn. Verder heeft het gehele lemmet een basis polijsting.
|
本帖子中包含更多资源
您需要 登录 才可以下载或查看,没有帐号?注册
x
|